Maratonul vinului și faţa enoturistică a Umbriei

P1020073Un veritabil maraton al degustării vinului “Cantine aperte” ce are loc în fiecare an, în ultimul weekend din luna mai, în toată Italia, este evenimentul enoturistic considerat cel mai important.
Este o ocazie specială în care peste 50 de crame, doar în Umbria, îşi deschid porţile pentru a vizita acele locuri care vorbesc de tradiţiile agricole şi de istoria acestor ferme, care au făcut celebru vinul din Umbria în toată lumea.

Podgoriile din Umbria sunt împărţite în patru străzi în funcţie de zonele de producţie şi anume: Strada del Sagrantino (zona Montefalco, Bevagna), Strada del Vino Colli del Trasimeno (zona lacului Trasimeno), Strada dei Vini del cantico (zona Torgiano, Assisi, Colli Perugini, Colli Martani etc) şi Strada dei vini Etrusco Romana (zona Orvieto, lacul Corbara, Amelia etc).

Anul acesta am ales Strada del Sagrantino unde sunt foarte multe crame deschise şi cum eu nu sunt o sportivă performantă la băutul vinului, am reuşit să vizitez doar trei.

Prima dintre ele se numeşte ţinutul “Castelbuono”, proprietarii fiind familia Lunelli, care de trei generaţii conduce vinăriile Ferrari din nordul Italiei şi care la începutul anilor 2000 au ales să cumpere circa 30 de hectare de pământ în Umbria, între Bevagna şi Montefalco unde, de atunci produc vinul Rosso di Montefalco şi preţiosul Sagrantino.
O structură în formă de broască ţestoasă (realizată de unul dintre cei mai mari artişti contemporani, Arnaldo Pomodoro), simbol al stabilităţii şi longevităţii, ce cu carapacea sa reprezintă unirea dintre cer şi pământ, m-a întâmpinat odată ce am ajuns la această cramă.

Crama "La Carapace" , ţinutul Castelbuono

Crama “La Carapace” , ţinutul Castelbuono

După ce am făcut frumos o scurtă coadă unde, cu 5 euro am cumpărat portofelul cu paharul de vin ce-l voi purta cu mine de gât în toate cramele pentru degustare, am optat pentru două degustări dintre care, una era bunul Sagrantino iar în locul celui de al doilea pahar de vin am ales să iau un sandwich cu un fel de tocăniţă de burtă (buunnn).

20140528_cantine aperte
Muzica unui DJ destul de experimentat m-a însoţit în timp ce m-am aşezat afară pe unul dintre baloţii de fân şi am savurat aroma vinului roşu Sagrantino.

P1020044

De fapt, ce este acest vin Sagrantino? Orice necunoscător ca mine ar spune că este un vin tare şi corpolent cu o doză mare de alcool care se simte deja după primul pahar (la mine).
Mi s-a explicat că de fapt Sagrantino (vin de origine controlată şi garantată – DOCG) este considerat “un prinţ” printre viţele de vie din zona Montefalco, rafinamentul fiind una dintre caracteristicile sale specifice. În total are nevoie de 30 de luni de rafinare dintre care cel puţin 12 în lemn de stejar.
La vedere, adevăratul Sagrantino are o culoare roşie rubinie foarte intensă, cu nuanţe de violet iar mirosul este delicat şi special, cu note de mure.

P1020048

După acest moment de relax şi de explicaţii se prospecta un alt tur de degustare de vin într-o altă cramă, vizibilă de la balotul meu de fân pe dealul din faţă, aceea a zeului vinului, al extazului şi al fertilităţii, Dionis.

P1020055
Spre deosebire de prima cramă, aici vinul era inferior la gust dar pe de altă parte toţi se dădeau la petrecerea fastuoasă cu muzică, dans vin şi barbecue. Dacă cumva cereai o sticlă de apă, nenea de la casă te privea cu doi ochi mari de-ţi pierea setea. Aşadar, după o altă degustare de Sagrantino, am hotărât să o iau din loc şi să vizitez ceva mai liniştit.

P1020056

Era deja ora 18.00 când majoritatea erau foooaaarte veseli , ba chiar vedeai câte o maşină care terminase prin şanţ iar eu cu o uşoară ameţeală am decis să încerc o altă cramă că “dacă-i bal, bal să fie”. 🙂

P1020066

Următoarea oprire a fost la crama Milziade Antano, unde proprietarul este poreclit “meşterul vinului Sagrantino” datorită mărimii reduse al cramei sale care face parte din casa în care locuieşte toată familia. Subsolul este format dintr-o singură camera unde au loc toate etapele de producţie, de la fermentare la îmbuteliere până la îmbătrânire şi în acelaşi timp este sala de degustare , un loc simplu şi primitor, care aminteşte de pivniţa bunicilor noştri. Pentru vizitatori există posibilitatea de a degusta vinurile însoţite de o felie de pâine (bruschetta) cu ulei de măsline extra virgin produs la fermă.

P1020068
După o jumătate de zi petrecută degustând vinul Sagrantino produs de către cele trei crame, aş putea spune că mi s-a părut destul de greu să găsesc trăsături comune între cele trei arome şi bănuiesc că depinde foarte mult de producător şi nu de teritoriu, de răbdarea şi măiestria acestuia în a-l produce şi a-l îmbătrâni.

În final, am petrecut o zi frumoasă în peisajul natural, printre baloţii de fân, muzică, vin de calitate şi rămânem în aşteptarea următorului eveniment enoturistic, căci cu toţii iubim “Cantine aperte”!! 🙂

 

P1020053

Leave a Reply

